Pokud se Vám už stalo, že jste napsali špatně číslo účtu a odeslali tak peníze jinam, jistě víte, že jejich získání zpět je poměrně zdlouhavé a v konečném důsledku je na majiteli účtu, aby peníze vrátil zpět. Některé banky, ale chytají službu, která celý proces zjednoduší.
Pokud se spletete v zadávání účtu a odešlete platbu jinam, už ji nezastavíte. I kdybyste na to přišli okamžitě po odeslání, banka tuto platbu nezastaví. Ze zákona ani nemůže. Ani banka příjemce nemůže platbu jednoduše otočit zpátky. Ale odepřít pomoc Vám nesmí. Zákon bankám ukládá povinnost, aby Vám byly nápomocné v získání peněz zpět.
Jak to nyní probíhá?
Pokud má příjemce platby stejnou banku jako vy, stačí ji kontaktovat, aby příjemce vyzvala k vrácení prostředků. Pokud má ale příjemce banku jinou, musí se váš bankovní institut spojit s bankou příjemce a až ta jej následně vyzve k vrácení prostředků. Na konci tohoto řetězce je konečný uživatel, který vám pak sám musí peníze poslat zpět. Pokud ovšem příjemce nereaguje, musíte kontaktovat banku znovu a vyplnit žádost o sdělení identifikačních údajů klienta. Za tuto platbu už si pravděpodobně zaplatíte a na jejím konci dostanete kontaktní údaje klienta, abyste jej mohli oslovit sami. Celá anabáze je zdlouhavá a pokud příjemce hraje mrtvého brouka máte pak možnost zvážit právní kroky na základě bezdůvodného obohacení se. A celý proces se tak ještě protáhne.
Zrychlená komunikace
Proces jako takový sice zůstává i nadále zachován, ale výrazně se může zrychlit komunikace díky digitalizaci reklamace platby. Od příštího roku mohou banky zpřístupnit tuto žádost elektronicky. Nové standardy České bankovní asociace od letošního srpna kladou bankám za povinnost umět přijímat výzvy k součinnosti vyžádaných klientem. Banky tak mezi sebou nebudou muset komunikovat výhradně dopisní formou a celý proces by tak výrazně zrychlil.
Elektronická žádost rovnou od klienta?
Jen u některých bank. Mezi sebou sice takto banky komunikovat umějí. Vaši žádost digitalizují a pošlou dál, ale aby klient elektronicky tuto žádost podal, to už je jiná. Od příštího roku se chystá tuto komunikaci umožnit Česká spořitelna prostřednictvím aplikace George. Se službou elektronické reklamace plateb chce přijít v příštím roce i ČSOB. U této banky to bude možné prostřednictvím mobilního bankovnictví Smart. Příští rok se na tuto službu pak budou moct obrátit i klienti banky MONET Money Bank. Ostatní ji zatím nechystají, i když ji do budoucna nevylučují. Nicméně Komerční banka a Reiffeisenbank už tyto žádosti usnadnit umí.
Jen tak
Banky nicméně stále ověřují důvodnost vaší žádosti. Na vás jako klientovi, který požaduje vrácení peněz stále zůstává povinnost doložit, že se je jedná o skutečně omylem vynaložené prostředky. Doložit to můžete např. fakturou z internetového obchodu na poslanou částku s původním číslem úču. Je to z důvodů zamezení podvodů s vracenými platbami.
Při zadávání platby opravdu dávejte pozor na správnost čísla účtu protistrany. I když tyto překlepy pomáhají vyvíjet a vylepšovat bankovní instituce, zavedení případných vylepšení do svých aplikací není otázkou zítřka. Je ale pravděpodobné, že taková řešení budou přibývat.
Autor: FND Finance
Zdroj: měšec.cz