V dnešní době, kdy se stává samozřejmostí, že lidé cestují do práce i několik desítek kilometrů, je důležitou otázkou, čím vlastně cestují a kolik je to stojí. Pokud lidé již vlastní auto, tak mají otázku vyřešenou, ale to většinou majitele stojí nemalou investici hned ze začátku v řádů statisíců.
Další možností na českém trhu jsou Operativní leasing nebo Dlouhodobý pronájem vozů, na které se zaměříme a porovnáme výhody a nevýhody obou variant. Oba programy nabízejí pojištění vozidel – havarijní i zákonné, určitý nájezd kilometrů a servis.
Operativní leasing
V celku již zažitý systém pronájmu (leasing) nových aut pro soukromé osoby a firmy. Vzhledem k tomu, že leasingové společnosti nabízejí nová auta (většinou nasmlouvaná u dealerů nebo u výrobce), tak jsou podmínky přísnější.
Máte na to? Než vám vůbec nějaké auto nabídnou, zjišťují leasingové společnosti vaši bonitu – je nutno podotknout, že operativní leasing je vlastně úvěr na auto, za který se zaručuje leasingová společnost, a tedy pokud máte nějaký negativní záznam ve finančních registrech, jste v insolvenci nebo exekuci, na nové auto můžete bohužel zapomenout.
Omezený nájezd kilometrů „přece pak nebudou prodávat auta s vysokým nájezdem“. Většinou se dává 15.000 - 20.000 km na rok + nějaký bonus, třeba během 3 let 5.000 km navíc. Pokud „přešvihnete“, tak platíte za každý kilometr.
Délka operativního leasingu je zpravidla na 3 roky, tedy budete muset 3 roky platit auto dle podmínek, za předčasné ukončení hrozí pokuty a při kratší fixaci roste cena měsíční splátky.
Pozor na poškození! Jak už jsme uváděli, nová auta = riziko jakéhokoliv poškození jde za klientem – spoluúčast pojištění.
Servis a pneumatiky – základní servis, většinou ještě v rámci záruky nového vozu, jde za leasingovou společností, ale při větší opravě je možné, že vám to pěkně naúčtují. Sezónní pneumatiky také nejsou vždy součástí leasingu a tedy vás auto může vyjít o 20.000 - 30.000 Kč více za dobu pronájmu právě za zakoupené pneumatiky.
Dálniční známka – ne vždy je součástí, i když to je „jen“ 1.500 Kč ročně.
Doba dodání – většinou 3-6 měsíců, jelikož se čeká, až se auto vyrobí.
Dlouhodobý pronájem
Novější produkt, který nabízejí půjčovny vozidel nebo jiné společnosti. Většinou jsou v nabídce zánovní vozy 3-6 let stará, ale pravidelně servisovaná a udržovaná. Tento program mohou využít společnosti i soukromé osoby a podmínky jsou pro ně přívětivější.
Vyšší nájezd kilometrů – u těchto aut je standardem dávat 25.000 – 30.000 km ročně, je to pro zájemce lepší a nemusí si hlídat každý kilometr za rok.
Délka dlouhodobého pronájmu je 6-12 měsíců. Auto máte k dispozici po dobu smluveného pronájmu, většinou je to 1 rok, to již není tak svazující jako 3 roky. Pokud se vám auto zalíbí, tak si pronájem jednoduše prodloužíte, třeba o další rok
Poškození auta – stává se to. U dlouhodobých pronájmů jsou vozidla zánovní a tedy už mají nějaký ten šrám za sebou, standardní poškození laku například od kamínku při jízdě nebo jiné drobné poškození se toleruje
Servis a pneumatiky – během pronájmu autopůjčovna garantuje pojízdnost vozu, tedy veškeré opravy, které jsou způsobené vadou na vozidle, jdou za půjčovnou. Navíc, v případě delší opravy, dostanete náhradní vozidlo k dispozici, abyste nebyli omezováni. Sezónní pneumatiky jsou také součástí zaplacené měsíční ceny.
Dálniční známka – vždy je součástí služby.
A co cena obou programů?
Operativní leasing se může zdát zdánlivě levnější, protože se prezentují většinou auta s nízkým kilometrovým nájezdem 10.000 – 15.000 km ročně, bez DPH, v základní výbavě a bez služeb navíc. Za každou si samozřejmě připlatíte. U dlouhodobých pronájmů je cena pevně stanovená již na začátku a tak se nemusíte bát, že se z „krásných“ od 6.999,- měsíčně za nové auto (které většinou leasingové společnosti inzerují) stane 15.000,- bez DPH.
Auto: FND Auto